بررسی و مقایسه میزان نیکوتین پاد و ویپ با سیگار

ثانیه‌ها
13 خرداد, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
بررسی و مقایسه میزان نیکوتین پاد و ویپ با سیگار

تقریبا میتوان گفت همه ما از مضرات فراوان سیگار باخبریم. برخی جایگزین کردن ویپ یا سیگار الکترونیکی را به عنوان راهکاری برای حذف آسیب‌های سیگار پیشنهاد می‌کنند؛ اما آیا این واقعا یک راهکار مفید است؟ در این مقاله به مقایسه نیکوتین ویپ و سیگار می‌پردازیم و قصد داریم این موضوع را روشن کنیم که آیا واقعا می‌توان با استفاده از ویپ از آسیب‌های سیگار رهایی یافت؟

ویپ یا سیگار الکترونیکی چیست؟

شاید برخی از شما که این مطلب را می‌خوانید هنوز با سیگار الکترونیکی آشنا نباشید؛ بنابراین پیش از آن‌که به مقایسه نیکوتین ویپ و سیگار بپردازیم، باید ویپ را بشناسیم.
ویپ وسیله‌ای است که حسی شبیه به کشیدن سیگار به فرد می‌دهد اما به جای دود، نوعی بخار تولید می‌کند. بسیاری بر همین مبنا تصور می‌کنند که ویپ سیستم ضرری ندارد و می‌توان آن را با خیال راحت جایگزین سیگار کرد. اما واقعیت چیز دیگری است.
در استفاده از سیگار الکترونیکی نیز نیکوتین وارد بدن می‌شود. علاوه بر این، در بخار تولید شده با ویپ، مواد شیمیایی مضری وجود دارد که با پراکنده شدن می‌تواند علاوه بر فرد استفاده کننده، به اطرافیان آسیب برساند. شاید به همین دلیل است که برخی سخن از میزان برابر نیکوتین ویپ و سیگار به میان می‌آورند؛ هرچند باید در این باره بررسی‌هایی دقیق‌تر صورت گیرد.

مقایسه نیکوتین ویپ و سیگار

فراتر از تمامی گمانه‌زنی‌ها در تفاوت سیگار و ویپ آنچه روشن است این است که هردو دارای ضرر هستند و هر دو نیکوتین وارد بدن می‌کنند. باید گفت برخی تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد سیگار الکترونیکی نسبت به سیگار سنتی کم‌ضررتر است؛ با این حال به هیچ‌وجه نمی‌توان آن را بی‌ضرر دانست.
میزان دوز نیکوتین ویپ قابل تنظیم است. همچنین با تولید بخار مخصوص، حس سیگار کشیدن را به استفاده‌کننده می‌دهد. روند استفاده از ویپ عبارت از استنشاق آئروسل (aerosol) است که چند ماده شیمیایی از جمله نیکوتین و برخی اسانس‌ها را در بر دارد.
می‌توان گفت این‌که از میزان برابر نیکوتین ویپ و سیگار حرف بزنیم، قدری اغراق‌آمیز است؛ با این حال نمی‌توان میزان تقریبا یکسان مضرات هردو را انکار کرد.
در مقایسه نیکوتین ویپ و سیگار، نیکوتین اولی کمتر است اما موارد دیگری سبب می‌شود نتوانیم خرید ویپ را به جای سیگار به راحتی توصیه کنیم.

 

مقایسه نیکوتین پاد و سیگار

در خصوص مقایسه مقایسه نیکوتین پاد و سیگار نیز باید بگوییم که این مسئله نیز همانند مقایسه نیکوتین ویپ و سیگار است. کمترین میزان نیکوتین موجود در ایجوس‌ها ۳ میلی گرم است که آن دسته از افرادی که می‌خواهند مقدار نیکوتین موجود در سیگار را کاهش دهند باید این مقدار را برای پاد خود در نظر بگیرند. در مرحله بعد کسانی قرار دارند که می‌خواهند طعم حداکثری ایجوس خود را امتحان کرده، این افراد باید ۶ میلی گرم نیکوتین در نظر بگیرند و ۱۲ میلی گرم برای کسانی است میزان مصرف سیگار آن ها یک بسته سیگار در روز است. نکته قابل توجه در مقایسه نیکوتین پاد و سیگار این است که مقدار نیکوتین پاد قابل تغییر است و بسته به نیاز فرد تغییر می کند اما در سیگار این میزان یک مقدار ثابتی است.

مضرات سیگار الکترونیکی

– اگرچه میزان نیکوتین ویپ کمتر از سیگار است؛ دوز آن همچنان بالاست بنابراین می‌تواند آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد. از جمله این‌که بر رشد مغزی فرزندان از دوران جنینی تا نوجوانی اثر بد دارد و سبب کندی آن می‌شود.
– ماده تولیدکننده بخار در سیگار الکترونیکی در صورت قورت دادن، استنشاق مستقیم یا برخورد با پوست به‌ویژه برای کودکان خطرناک است.
– نباید گمان کنیم بخار ویپ چیزی شبیه بخار آب است! موضوع فقط مقایسه نیکوتین ویپ و سیگار نیست. چندین ماده شیمیایی خطرناک مانند دی‌استیل و برخی ترکیبات شیمیایی دیگر با استفاده از سیگار الکترونیکی در فضا پراکنده می‌شوند.
– مصرف سیگار الکترونیکی در بلندمدت می‌تواند سبب آسیب به ریه‌ها و کاهش توان ایمنی بدن شود. علاوه بر این می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان را فراهم کند.

اثرات روانی استفاده از ویپ

چنان که تا اینجا روشن شد اگرچه در مقایسه نیکوتین ویپ و سیگار به این نتیجه رسیده‌ایم که مقدار آن در ویپ کمتر از سیگار و نیز قابل تنظیم است، نمی‌توان از سایر مضرات این وسیله چشم‌پوشی کرد. این در صورتی است که در اثر باورهای اشتباه که به‌ویژه با تبلیغات ایجاد شده‌اند، فرد سیگاری گمان می‌کند چیزی که مصرف می‌کند سیگار نیست پس از مضرات سیگار هم در آن خبری نیست. نتیجه چیست؟
توصیه درمورد مصرف ویپ به جای سیگار سبب شده است این وسیله محبوبیتی نسبی پیدا کند و حتی استفاده از آن به اندازه سیگار، بد و مضر شناخته نشود. همین امر سبب می‌شود اطرافیان نیز به‌راحتی خود را در معرض بخار ویپ قرار دهند و از فرد مصرف‌کننده فاصله نگیرند. چنین موضوعی به‌ویژه برای کودکان بسیار خطرناک است.
عده‌ای گمان می‌کنند همین که ویپ به جای دود، بخار تولید می‌کند کافی است که آن را بی‌ضرر بدانیم. این پندار اشتباه است زیرا چنان که پیش‌تر هم اشاره کردیم بخار تولید شده با سیگار الکترونیکی با بخار آب کاملا متفاوت و حاوی مواد شیمیایی مضر است که در فضا پراکنده می‌شوند و می‌توانند هم برای مصرف‌کننده و هم برای اطرافیان آسیب‌رسان باشند.
میزان عادت در افرادی که سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند، با افرادی که مصرف‌کننده سیگار معمولی هستند برابر است. این عادت در هر صورت دربردارنده هزینه‌هایی است که حذف‌شدنی نیستند.

سخن پایانی
مقایسه نیکوتین ویپ و سیگار نباید تنها وجه مقایسه بین این دو باشد. می‌پذیریم که صحبت از میزان برابر نیکوتین ویپ و سیگار حقیقی نیست؛ با این حال اثبات وجود مضراتی دیگر در سیگار الکترونیکی می‌تواند ما را مجاب کند که این وسیله را نمی‌توان جایگزینی سالم و بی‌ضرر دانست.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.