علت داغ شدن ویپ و راهکار آن چیست؟

ثانیه‌ها
13 خرداد, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
علت داغ شدن ویپ و راهکار آن چیست؟

ممکن است شما هم گاهی با مسئله داغ شدن ویپ مواجه شوید ولی علت داغ شدن ویپ چیست؟ داغ شدن ویپ ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که در این مطلب به‌شکل اختصاصی به آن‌ها خواهیم پرداخت و نحوه حل مشکل را شرح خواهیم داد و نکاتی در رابطه با دمای ویپ چگونه تنظیم می‌شود در اختیارتان قرار خواهیم داد.
گرم شدن ویپ به دلیل وجود کویل برای ایجاد نیروی گرمایی در جهت بخار شدن جویس، طبیعی است، ولی داغ شدن بیش ازحد آن نشانه از مشکلی در ویپ است که قبل از ایجاد یک آسیب مهم به دستگاه، بهتر است شناسایی و حل شود. پس باما همراه باشید.

عوامل موثر در داغ شدن دستگاه ویپ

به‌شکل طبیعی کویل‌های دستگاه ویپ داغ می‌شوند تا عمل ویپینگ ممکن شود. دمای این قطعه معمولا تا ۳۰۰۰درجه هم می‌رسد ولی نحوه ساخت آن به‌صورتی است که این گرما به دستگاه یا بدنه آن منتقل نشود. شاید اگر مدت طولانی از دستگاه استفاده کنید، این داغی خود را به‌صورت کمی گرمای قابل تحمل روی دستگاه نشان دهد، ولی اگر این گرما بیش‌از حد باشد بهتر است به‌دنبال علت داغ شدن ویپ باشید. در این بخش عواملی که ممکن است سبب ایجاد داغی ویپ شوند را بررسی خواهیم کرد.
میان انواع ارورهای ویپ که طراحی شده‌اند، یک ارور هم برای دمای دستگاه طراحی شده است که هر زمان دمای دستگاه از حد مجاز فراتر برود، این ارور را می‌توان مشاهده کرد. هر زمان این ارور را دیدید، به‌سرعت دستگاه‌ را خاموش کنید و علت داغ شدن ویپ را پیدا و بررسی و درصورت امکان مشکل را رفع کنید.

داغ شدن کویل‌ها

معمولا زمانی که شما مدت طولانی از ویپ استفاده می‌کنید و مشغول کامگیری هستید، دستگاه فرصت استراحت و خنک شدن نخواهد داشت و به‌تدریج داغ می‌شود. میزان داغ شدن کویل به نوع کویل هم بستگی دارد و معمولا کویل‌های پیچیده، نسبت به کویل‌های معمولی‌تر بیشتر و زودتر داغ می‌شوند و همین می‌تواند علت داغ شدن ویپ باشد.
دلیل دیگری هم که ممکن است سبب داغ شدن ویپ شود، کثیف بودن کویل است. همانطور که می‌دانید برای نگهداری از ویپ، تا مدت‌های طولانی، لازم است هر چند مدت یکبار اقدام به تمیز کردن ویپ و کویل آن کنید و یا کویل‌های قابل تعویض را عوض کنید.

درصورتی که مدت طولانی از یک کویل بدون تمیز شدن کار بکشید، روغن و چربی روی آن تجمع می‌کند و در انتقال گرمای درست، اختلال ایجاد می‌کند. معمولا تشخیص این مشکل اینگونه است که ویپ شروع به داغ شدن می‌کند ولی هیچ بخاری تولید نمی‌کند. در این زمان فیتیله نمی‌تواند به جویس آغشته شود و فرد با پاف‌های خشک روبرو می‌شود که گلو را اذیت می‌کند.

ریزش جویس

یکی مورد دیگر از علت داغ شدن ویپ این است که جویس، به داخل سیم‌پیچ ویپ می‌ریزد. معمولاً این مشکل به این دلیل است که غلظت مایع جویس و یا طراحی مخزن دستگاه، ایراد دارد و سبب می‌شود تا جویس با سیم‌پیچ دستگاه تماس پیدا کند. این ریزش جویس سبب می‌شود تا کویل با مشکل مواجه شده و دمای دستگاه افزایش پیدا کند. مورد دیگر در رابطه با جویس این است که در برخی از انواع دستگاه ویپ، فناوری کنترل جریانی که در آن به‌کار گرفته شده است مانع جریان درست جویس می‌شود و مسیر بین فیتیله تا مخرن را می‌بندد.

داغ شدن باتری

گاهی اوقات ممکن است علت داغ شدن ویپ به‌خاطر باتری آن باشد. دمای باتری ویپ در بخش خارجی ممکن است تا ۶۰۰درجه برسد ولی دمای داخل آن به ۷۸۰درجه هم افزایش پیدا می‌کند. پس اگر مشکل از باتری باشد باید سریعا نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

راه حل مشکل داغ شدن ویپ

اگر علت داغ شدن ویپ شما به دلیل کویل دستگاه باشد، شما باید کویل دستگاه را درصورت امکان تعویض کنید و کویلی معمولی‌تر روی آن نصب کنید تا مشکل داغی رفع شود. راه دیگر هم این است که در هنگام ویپینگ بعد از چندبار کامگیری، حدود ۱۰ دقیقه به دستگاه استراحت دهید تا خنک شود و درصورت نیاز دوباره روشن کنید، با این روش می‌توانید ویپینگ طولانی را بدون مشکل تجربه کنید.
اگر علت داغ شدن ویپ شما بخاطر کثیفی کویل باشد، باید درصورت امکان کویل را به‌خوبی تمیز کنید. ولی اگر اینکار برای شما سخت است به‌راحتی می‌توانید یک کویل جدید خریده و نصب کنید.
اگر با مشکل ریزش جویس به درون سیم‌پیچ روبرو شدید، بهتر است جویس دیگری را امتحان کنید و اگر مشکل حل نشد باید بدانید مشکل از طراحی مخزن دستگاه است و می‌توانید یک مخزن ساب اهم نصب کنید. اگر داغی ویپ شما بخاطر کنترل‌گر جریان رخ داده است، می‌توانید این قطعه را باز کنید.
اگر باتری ویپ شما شروع به داغ شدن کرده است، هرچه سریعتر دستگاه را خاموش کنید و قطعات آن را از هم باز کنید و باتری را خارج کنید و از یک باتری جدید استفاده کنید. مشکل باتری را با بررسی این موضوع که ویپ چقدر شارژ نگه می دارد هم می‌توانید بررسی کنید. اگر میزان نگهداری شارژ باتری دستگاه شما کاهش بافته، باتری دستگاه نیاز به تعویض دارد.

تنظیم دمای ویپ

البته شما با یادگیری اینکه دمای ویپ چگونه تنظیم می‌شود هم می‌توانید از داغ شدن دستگاه و کویل‌ها جلوگیری کنید. دمای دستگاه ویپ معمولا امکان تنظیم بین ۱۰۰تا ۳۵۰درجه را دارد و هر فردی می‌تواند دمای دستگاه را در محدوده‌ای تنظیم کند که از داغی بیش‌ازحد دستگاه جلوگیری شود.
با وجود مسئله دمای ویپ چگونه تنظیم می‌شود به‌راحتی می‌توان از مزایای اینکار بهره برد که شامل، صرفه‌جویی در مصرف باتری و طولانی‌تر شدن عمر باتری، افزایش عمر کویل و جلوگیری از سوختن پنبه آن، پرتاب نشدن جویس به داخل دهان، بخاردهی متناسب و یکنواخت. پس با خرید ویپ که امکان تنظیم دما را دارد بهره‌وری بهتری از دستگاه می‌توانید داشته باشید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.