ویپ چیست ؟ آیا ویپ ضرر دارد ؟

ثانیه‌ها
18 اردیبهشت, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
ویپ چیست ؟ آیا ویپ ضرر دارد ؟

ویپ ( Vape ) ، ویپ یا سیگار های الکترونیکی ، از جمله اختراعات قرن فعلی یعنی قرن اکتشافات و اصلاحات بشر هستند. درست پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح ؛ مردمان آمریکای جنوبی ، کم کم موفق به کشف گیاهی جدید در زندگی روزمره خود شدند ، که پس از خشک کردن برگ های آن زیر آفتاب گرم قاره آمریکا ، امکان سوختن و کشیدن آن فراهم می شد . در گذر زمان و با ساخت ابزار های جدید ، تنباکو به قاره ی اروپا و حتی آسیا نیز وارد شد و به سرعت ، به یکی از ارکان اصلی زندگی روزمره مردم دنیا تبدیل شد.

زیان های فراوان تنباکو ، در سیگار ، قلیان و البته پیپ

در اوایل قرن بیستم میلادی ، همزمان با پیشرفت تکنولوژی و علوم پزشکی ، مؤسسات علمی به آرامی متوجه وجود ماده ای بسیار خطرناک ، چسبنده و سرطان زا در سیگار ها شدند. این ماده که اکنون در گروه سم های شیمیایی قرار گرفته است ، قطران نام دارد. قطران ماده ای تیره رنگ ، به شدت چسبناک و دارای زیان های فراوان برای سلامتی بدن ، و به مقدار زیادی در هر نخ از سیگار و تنباکوی مورد استفاده در قلیان یافت می شود.

اگر به خرید ویپ فکر می کنید ، احتمالا سیگاری ، اهل قلیان یا پیپ هستید. بنابراین می توانید نوشته های روی پاکت سیگار خود را به دقت نگاه کنید. مطمئناً می توانید مقدار قطران موجود در هر نخ از سیگارتان را مشاهده کنید. دقیقا با مصرف هر نخ ، علاوه بر نیکوتین شما مقدار بسیار زیادی از این ماده چسبنده و سمی را نیز به ریه های خود وارد می کنید. دقیقا پس از ورود دود سیگار یا قلیان به ریه ، نیکوتین و قطران هر دو وارد ریه شده و نیکوتین وارد جریان خون می شود. اما چه اتفاقی برای قطران می افتد ؟!

سرگذشت قطران در بدن

همانطور که گفته شد ، قطران بسیار چسبنده است و اگر کمی فکر کنیم ، احتمالا ورود قطران به خون چندان منطقی به نظر نمی رسد. دقیقا همین اتفاق نیز رخ می دهد. قطران به بافت ریه می چسبد. در حقیقت این مکانیسم طبیعی بدن انسان است تا مانع از ورود سموم به بدن شده و آن ها را دفع کند. اما از آنجا که قطران بسیار چسبناک است ، دفع آن اصلا کار ساده ای برای ریه نیست.

پس قطران بر بافت ریه جا خوش می کند و در طول زمان ، بافت ریه را از بین برده و پس از انباشت فراوان ، کم کم به جریان خون نیز وارد شده و منجر به سرطان های مرگ بار خواهد شد.

دیگر سم های مضر سیگار

البته قطران تنها ماده ی سمی و مضر سیگار نیست ، موادی مانند پارافین ، بوتان ، متان ، کربن دی اکسید حاصل از سوختن کاغذ و حتی مقدار کمی نفتالین‌ ! نیز در هر نخ از سیگار شما به آسانی یافت می شود.

اگرچه ریه تا حدود زیادی با این سموم مقابله می کند ، اما باید توجه داشت که در بلند مدت ، به هر حال روزی ظرفیت ریه نیز از این مواد سمی اتمام می یابد و کم کم خطرات و اثرات آن نمایان می شوند .

تاریخ اختراع و استفاده از ویپ

ویپ و سیگار های الکترونیکی ، پیشینه ای بیش از ۵۰ سال در تاریخ دارند. در سال ۱۹۶۳ Herbert A. Gilbert ، یک مخترع آمریکایی تبار برای اولین بار ، اختراعی تحت عنوان ” سیگار بدون دود بدون تنباکو ” را به نام خود ثبت کرد. خلاصه ی این اختراع ، این بود که به جای سوزاندن تنباکو و کاغذ ، می توان مواد بدون نیکوتین را با استفاده از هوای گرم ، تبخیر کرد. با استفاده از این روش ، تنباکو و کاغذی برای سوختن وجود نخواهد داشت و بنابراین ، قطران و مواد سمی سیگار نیز وارد بدن نخواهند شد. این اختراع به دلیل توجه بسیار کم رسانه ها ، به مرحله تجاری نرسید و کم کم از یاد و خاطره افراد فراموش شد.

در سال ۲۰۰۱ ، Hon Lik ، یک داروساز چینی که برای یک شرکت تولید کننده جینسنگ تحقیقاتی را انجام می داد ، با بهره گیری از مدل گیلبرت ، دست به تولید اولین سیگار الکترونیک جهان زد . هون لیک که پدرش را در اثر سرطان ریه ناشی از مصرف شدید سیگار از دست داده بود ، به مایعی نیکوتین دار فکر می کرد که بدون قطران یا هر ماده سمی دیگری باشد و در همین حال ، جذب آن برای ریه آسان شده و به طور طبیعی از بدن دفع شود. هون لیک در سال ۲۰۰۳ این اختراع را به صورت تجاری ثبت کرده و برای اولین بار ، در سال ۲۰۰۴ ویپ ها برای ورود به بازار چین تولید شدند.

ویپ ، به عنوان جایگزین بسیار سالم تر سیگار و قلیان

در طی سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ ، ویپ کم کم به بازار اروپا و آمریکا نیز راه یافت و مؤسسات علمی فراوانی شروع به بررسی اثرات آن بر روی سلامتی انسان کردند. دقیقا همان مؤسسه که ده ها سال پیش ، زیان های فراوان سیگار را برای اولین بار اعلام کرد، این بار سلامت بسیار بیشتر ویپ نسبت به سیگار را به جهان اعلام کرد. پس از این اطلاع رسانی ، افراد بسیاری شروع به تغییر مسیر خود از سیگار و قلیان و پیپ ، به سمت ویپ کردند.

یک ویپ ، وسیله ای بسیار ساده است که به جای استفاده از آتش ، تنباکو و کاغذ ، از جریان برق و المنت فلزی جهت تبخیر یک مایع حاوی نیکوتین استفاده می کند . این مایع ، از دو ماده Vegetable Glycerin و Propylene Glycol ، طعم دهنده های طبیعی و نیکوتین مایع تشکیل شده است که تمام این مواد ، بر اثر حرارت تبخیر ، جذب ریه شده و به طور کاملا طبیعی وارد جریان خون می شود. پس از گذر از جریان خون ، این مواد طبیعی به راحتی از بدن دفع می شوند. تمام این مواد را می توان در مواد غذایی نیز به سادگی یافت کرد. بنابراین از نظر سلامتی ، کاملا سالم هستند. به این مایع ، جویس یا ایجوس گفته می شود.

افسانه سرطان زا بودن ویپ و سیگار الکترونیکی

درست از زمان ورود ویپ به بازار دخانیات ، همزمان با اخبار و مطالعات مؤسسات علمی در خصوص سالم تر بودن ویپ نسبت به سیگار و قلیان ، برخی از رسانه های غیر رسمی و نا معتبر اما با قدرت بالا در سطح جهان ، شروع به ساخت تبلیغات و اطلاع رسانی های اشتباه در خصوص زیان های شدید و « سرطان زا بودن » ویپ کردند. پس از چند ماه ؛ کم کم مشخص شد که ویپ در حال کم کردن سهم سیگار و تنباکو از خانواده دخانیات است. ترس کم رنگ تر شدن و از بین رفتن بازار توتون و سیگار ، به سرعت شرکت های تنباکو و سیگار را مجبور به انتشار اخبار و مطالعات اشتباه و منفی در خصوص ویپ کرد.

البته به دلیل قدرت رسانه ای این شرکت ها در مقابل تولید کنندگان نوظهور و تازه وارد ویپ ، در حال حاضر بیشتر مردم جهان عقیده ای منفی اما اشتباه در رابطه با سیگار های الکترونیکی دارند .

اما در حقیقت ، سیگار های الکترونیکی ابزاری سالم و بدون سم و زیان برای بدن هستند که نیکوتین مورد نیاز افراد وابسته به نیکوتین را با عوارض جانبی بسیار کمتر نسبت به سیگار و قلیان تامین می کنند.

افسانه انفجار ویپ

پس از شکست های فراوان شرکت های سیگار و تنباکو در دنیا در تلاش برای مضر نشان دادن ویپ و سیگار الکترونیکی ، خبر های اشتباه فراوانی در رابطه با مشکلات الکترونیکی و ریسک انفجار این دستگاه ها تولید کردند. احتمالا شما هم در اخبار سرتاسر دنیا ، با اخبار انفجار باتری ویپ ها مواجه شده اید. اما حقیقت چیز دیگریست و آن ، عدم رعایت نکات ایمنی توسط مصرف کننده ویپ است. درست مانند هر وسیله یا ابزار الکترونیکی دیگری ، رعایت نکات ایمنی جهت کاهش ضریب خطا و افزایش امنیت مصرف کننده ، ضروری بوده و بدون رعایت آنها ، قطعا خطرات جانی و مالی فراوانی پدید می آیند.

در این خبر انفجار ، هیچ گونه توضیحی در رابطه با استفاده از باتری های تقلبی و غیر استاندارد درج نشد؛ چراکه علت اصلی این انفجار ، استفاده از باتری های ممنوع ، تقلبی و دارای ضرب دیدگی فراوان بوده است.

چند دلیلی که باید از ویپ استفاده کنید

  1.  بسیار سالم تر از سیگار و قلیان و سایر دخانیات روزمره است. با حذف قطران و چندین ماده شیمیایی خطرناک ، اکنون این ویپ است که سلامت بسیار بیشتری را برای شما فراهم می کند.
  2.  دیگر دهان شما بوی بد سیگار را نخواهد گرفت. پی جی و وی جی دو ماده طبیعی و روان هستند و هرگز مانند قطران در محیط دهان شما باقی نمی مانند.
  3.  دندان های شما دیگر زرد نمی شود.  این اثر قطران است که برو روی لایه های دندان شما نشسته و به مرور زمان دندان شما را زرد می کند. ویپ به هیچ عنوان اثری در تغییر رنگ دندان و لثه شما نخواهد داشت.
  4.  دیگر خبری از خلط سینه و گلو نخواهد بود. به این دلیل که وی جی و پی جی خالی از قطران هستند ، هیچگونه مواد اضافی در ریه و گلوی شما نخواهد ماند.
  5.  بوی دود و بو های نامطبوع در محیط نمی مانند. بر خلاف قطران ، وی جی پی جی به سرعت از محیط عبور کرده و از بین می رود. بنابراین هیچ بوی نامطبوعی در محیط ، دست و صورت و لباس باقی نمی ماند.
  6.  ویپ هیچ گونه سردردی به همراه ندارد. قطران و سایر مواد سمی ، غلظت خون و در نتیجه فشار خون را بیشتر می کنند. بنابراین بروز سردرد ، سرگیجه های شدید و حالت تهوع ، تنها بر اثر مصرف مواد سمی مانند قطران ایجاد می شوند.
  7.  وابستگی به نیکوتین را کم می کند. کارکرد ویپ اندکی با سیگار و قلیان متفاوت است و با مدتی مصرف ، وابستگی نیکوتین به طور طبیعی کم می شود.

مشاوره و خرید ویپ

برای خرید ویپ می توانید در فروشگاه ثانیه ها ، به طور آنلاین با کارشناسان و مشاوران چت کنید و مشاوره ای جهت انتخاب بهترین دستگاه و خرید جویس مناسب خود دریافت کنید. ثانیه ها از طریق تماس تلفنی و همچنین مشاوره در پشتیبانی ، در دسترس شماست تا بهترین ویپ و جویس را انتخاب کنید.

اگر همچنان در خریدتان سر در گم هستید ، به مشاوران ما در پشتیبانی آنلاین ثانیه ها در تماس باشید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.